![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasunpoistojarjestelma-kelat-768x340.jpg)
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasujarjestelmat-suomen-tyokalu-868x1024.jpg)
Tabell 1. Luftmängder för fordon
Typ | Luftmängd m³/h | Slangdiameter mm |
---|---|---|
Personbilar | 400 – 600 | 75 -100 |
Paketbilar/små nyttofordon | 600 – 1000 | 125 – 150 |
Lastbilar och bussar | 1000 – 2000 | 150 – 200 |
Tabell 2. Definition av kanaldiameter
Luftmängd m³/h | Kanaldiameter mm | Luftens hastighet m/s |
---|---|---|
0 – 600 | 125 | 10 – 15 |
700 – 1100 | 160 | 10 – 15 |
1100 – 1700 | 200 | 10 – 15 |
1700 – 2600 | 250 | 10 – 15 |
2600 – 4200 | 315 | 10 – 15 |
4200 – 6800 | 400 | 10 – 15 |
6800 – 12000 | 500 | 10 – 15 |
1. Kanalsystemets utförande enligt anläggningsplaneringen
Placera avgasvindorna vid servicepositionerna.
Rita en skiss för kanaldragningen från vindorna till fläkten
Ange kanallängderna och antalet krökar i skissen.
2. Klargör nödvändig luftmängd
Beräkna avgasvindornas luftmängd
För personbilsplatser t.ex. 400 m³/h x antal vindor. Se tabell 1
Ifall systemet består av 10 vindor, blir totala luftmängden 4000 m³/h.
Bedöm användningsgraden för vindorna. Ifall man bedömer att högst hälften av vindorna används samtidigt divideras luftmängden med två, d.v.s. den totala luftmängden är 2000 m³/h.
3. Definiera nödvändigt undertryck
Kontrollera tryckförlusten vid luftmängden 4000 m³/h för vindorna i den tekniska specifikationen.
Ifall systemet innehåller avgasvindor av olika slag med olika diametrar för slangarna används den avgasvinda med den största tryckförlusten som bas för dimensioneringen.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/fumex-taulukko3-1024x612.jpg)
4. Dimensionering av fläkt
Enligt det ovannämnda exemplet måste fläkten kunna producera en tryckskillnad på minst 705 Pa, när kravet för den totala luftmängden uppgår till 2000 m³/h.
Som fläkt lämpar sig modellen FB110, eftersom den kan producera en tryckskillnad på 1100 Pa vid en luftmängd på 2000 m³/h. Den specificerade tryckskillnaden var 105 Pa, vilket innebär att fläkten har en extra kapacitet ifall användningsgraden tillfälligt överskrider 50%.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/fumex-taulukko4-1024x647.jpg)
5. Diametern för kanalsystemet
Frånluftskanalens diameter bör definieras utgående från den genomströmmande luftmängden. T.ex. för ett system med 10 st. vindor bestäms diametern enligt följande.
Kanalen i exemplet har en U-form, där frånluftsfläkten placerats i mitten och på både den vänstra och den högra sidan av U:et finns 5 vindor placerade. Luftmängden genom kanalen fås genom att addera luftmängden för varje sugpunkt 400 m³/h, från den yttersta punkten mot frånluftsfläkten. Den nödvändiga kanaldimensionen fås från tabell 2.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasukanaviston-mitoitus-820x1024.jpg)
Val av styrning för ett avgasutsugningssystem
Beroende på installationen kan styrningen ordnas på flera olika sätt.
Med det valda styrsystemet kan man avsevärt påverka användarkomforten, ljudnivån, inköps- och driftskostnader samt energiförbrukningen för anläggningen.
System 1:11
Manuell start och stopp av fläkt.
Fläkten startar och stannar manuellt med hjälp av en SMB brukskontakt med överspänningsskydd.
Brukskontakten har en värmemagnetisk utlösare och överspänningsskydd.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-1-11-smb.jpg)
System 1:12
Manuell reglering av rotationshastigheten för fläkten separata start- och stoppimpulser.
Start- och stoppimpulserna kommer från externa impulsgivare t.ex. brukskontakt.
Med hjälp av Fumex SFC POT potentiometern ställs fläktens rotationshastighet till önskat läge.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-1-12-sfc.jpg)
System 1:13
Manuell start av fläkt och inställning av rotationshastighet med separat SFC VSS rotationskoppling.
Med hjälp av rotationskopplingen kan man välja mellan två, i SFC-växelriktaren, förprogrammerade hastigheter för fläkten.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-1-13-sfc.jpg)
System 1:14
Manuell start av fläkt med SFC SB rotationskoppling. Reglering av rotationshastigheten för fläkten med SFC-växelriktare och en ST 300 tryckgivare monterad i utsugningsledningen. Växelriktaren håller ett konstant undertryck i frånluftsledningen baserat på värdet från tryckgivaren.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-1-14-sfc.jpg)
System 2:11
Automatisk start och stopp av fläkt med hjälp av SKO kontaktor och styrenhet S400 samt ASE865 och AFS955 kopplingar monterade i slangvindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0–15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-2-11-sko.jpg)
System 2:12
Automatisk start och stopp av fläkt med hjälp av SKO kontaktor och styrenhet S400 samt radiostyrda APS965RC kopplare monterade i slangvindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0–15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-2-12-sko.jpg)
System 3:11
Automatisk start och stopp av fläkten med hjälp av SKO kontaktor och en automatisk styrenhet S 400, med individuell SAS-xxx/24 styrning av slutklaffarna samt ASE 865 och AFS955 kopplingar i vindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0–15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-3-11-sko.jpg)
System 3:12
Automatisk start och stopp av fläkten med hjälp av SKO kontaktor och en automatisk styrenhet S 400, med individuell SAS-xxx/24 styrning av slutklaffarna i varje vinda och radiostyrda APS965RC kopplingar i vindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0–15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-3-12-sko.jpg)
System 4:11
Automatisk start av fläkten, inställning av rotationshastighet och avstängning med SFC växelriktare och ST300 tryckgivare samt automatisk styrenhet S400, med individuell SAS-xxx/24 styrning av slutklaffarna samt ASE865 och AFS865 kopplingar i vindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0 – 15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen. Växelriktaren håller ett konstant undertryck i frånluftsledningen baserat på värdet från tryckgivaren ST300.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-4-11-sfc.jpg)
System 4:12
Automatisk start av fläkten, inställning av rotationshastigheten och avstängning med SFC växelriktare och ST300 tryckgivare samt automatisk styrenhet S400, med individuell SAS-xxx/24 styrning av slutklaffarna samt radiostyrda APS965RC kopplingar i vindorna eller avlastarna. Med styrenheten S400 kan en 0–15 minuters fördröjning inställas för avstängning av fläkten. Tack vare fördröjningen kan alla avgaser i linjen avlägsnas, även om vindan inte längre är ansluten till bilen. Växelriktaren håller ett konstant undertryck i frånluftsledningen baserat på värdet från tryckgivaren ST300.
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/pakokaasu-system-4-12-sfc-1024x503.jpg)
![](https://www.gesab-sweden.se/app/uploads/sites/2/2024/04/dimensioner-for-upphangning-av-avgassanke-708x1024.png)